Rode draden

Inleiding

De SEH-arts dient meer dan alleen de competentie “medisch handelen” te beheersen.

Enkele eigenschappen (deze noemen we de ‘rode draden‘) zijn essentieel binnen alle domeinen maar in een klinische context vaak moeilijk toetsbaar. Door deze eigenschappen, en voorbeelden hoe deze zich in praktijk zouden kunnen uiten, in EPA’s expliciet te benoemen als rode draad worden deze eigenschappen expliciet en inzichtelijk gemaakt.

Het betreffen de volgende eigenschappen:

  • Doelmatigheid
  • Prioriteren
  • Patiëntveiligheid
  • Leiderschap
  • Anticiperen
  • Besluitvaardigheid

Doelmatig werken

  • Onder druk in staat effectief te kunnen functioneren
  • Doelmatig communiceren met en aansturen van SEH personeel en prehospitaal personeel ten behoeve van opvang
  • Kan meerdere patiënten tegelijkertijd aan
  • Juiste beslissing op juiste moment
  • Kan op efficiënte wijze multipele laag-complexe presentaties behandelen
  • Maakt optimaal gebruik van middelen en personeel
  • Overziet ook bij drukte de gehele afdeling waaronder tenminste alle acuut bedreigde patiënten
  • Gebruikt een effectieve strategie bij het uitwerken of implementeren van nieuwe plannen
  • Maakt bij het onderwijzen een plan van aanpak
  • De gekozen vorm van onderwijs en supervisie leidt tot het gewenste gedrag bij de leerling
  • Werkt bij de zorg voor patiënten doelmatig samen met SEH-verpleegkundigen
  • Overlegt bij de behandeling van patiënten doelmatig met relevante professionals
  • Stelt zo nodig samen met andere zorgverleners een diagnostiek en behandelplan op

Prioriteren

  • Treat first what kills first
  • Kiest het juiste moment voor diagnostiek en behandeling op basis van urgentie en logistieke processen
  • Is in staat om wanneer meerdere taken of meerdere patiënten tegelijkertijd zorg vragen
  • een onderscheid te maken tussen zeer urgent en minder urgente zaken
  • Is in staat het zorgproces te sturen zodat de ziekste patiënten het eerst behandeld worden met voldoende middelen
  • Kiest een project dat ook voor de afdeling prioriteit heeft of past binnen het kader van de
  • ambities van de afdeling
  • Prioriteren binnen leerstof
  • Prioriteert, hierbij rekening houdend met alle variabelen (klinisch,
  • logistiek, personeel) die op dat moment op de afdeling spelen
  • Organiseert zijn werk logisch met aandacht voor prioriteiten en time management, zowel binnen de kaders van het werk en opleiding als in combinatie met het privé leven

Veiligheidsdenken

  • Is in staat te bewegen tussen type 1 en type 2 denken
  • Heeft kennis over CRM principes en team functioneren, en past deze kennis toe
  • Past closed loop communicatie toe
  • Voorkomt tunnelvisie
  • Creëert een veilige en open werksfeer waarbij ieder teamlid optimaal kan functioneren
  • Is zich bewust van de verschillende typen bias en cognitieve fouten
  • Signaleert en bespreekt (potentieel) onveilige situaties.
  • Is actief bezig met patiëntveiligheid op de SEH
  • Maakt fouten bespreekbaar en reflecteert op eigen handelen
  • Reageert adequaat op bedreigingen casu quo gevaar van de kant van de patiënt en kan risico’s inschatten ten aanzien van de eigen veiligheid en die van het overige personeel

Leiderschap

  • Neemt actief de leiding en onderhoudt effectieve communicatie binnen het team
  • Kan verantwoordelijkheid nemen en zo nodig directief aansturen
  • Kan reflecteren en staat open voor feedback
  • Organiseert logistieke flow
  • Kennis van de basis van leiderschapskwaliteiten (enthousiasmeren,motiveren, instrueren, delegeren, draagvlak krijgen, samenwerking, besluitvorming principes, onderhandelen en conflicthantering)
  • Neemt op de juiste momenten beslissingen waaraan het gehele team zich kan conformeren

Anticiperen

  • Is in staat verslechtering te zien aankomen en treft voorbereidingen
  • Anticiperen op het zorgproces
  • Bespreekt tijdig behandeldoelen (en beperkingen) met alle betrokkenen.
  • Kan werkwijze aanpassen aan omstandigheden
  • Treft voorbereidingen op mogelijke complicaties
  • Houdt rekening met pieken en dalen in patiëntenaanbod
  • Omgaan met conflicten en hierop kunnen anticiperen
  • Voorziet problemen of complicaties op de afdeling en zet actieve stappen om het zorgproces te verbeteren

Besluitvaardigheid

  • Neemt snel beslissingen met minimale/beperkte informatie
  • Is besluitvaardig en concreet in het geven van opdrachten aan de verpleegkundige
  • Is in staat in beperkte tijd veel beslissingen te nemen en betrekt daartoe de meningen en observaties van alle betrokkenen op de juiste manier.
  • Kan een project afronden